23948sdkhjf

Experten: "Logistik med många inblandade blir allt vanligare"

TEMA LOGISTIK: Skillnaden mellan vinst och förslust för ett handelsföretag kan ofta vara att man har en bra lösning för logistiken. – Som det ser ut nu så går varje produkt runt jorden en gång innan den når slutkund. Visst kan man fråga sig om det är idealt, säger Susanne Hertz, logistikforskare på Internationella handelshögskolan, IHH, i Jönköping.

Susanne Hertz konstaterar att trenden med tredjepartslogistik innebär en ökad belastning på miljön i och med att försörjningskedjan förlängs. Hon berättar att det i dag börjar bli aktuellt att tala om flerpartslogistik snarare än just tredjepartslogistik. – Trenden är att företagen outsourcar delar av sin verksamhet. Sedan outsourcar de som fått uppdraget i sin tur en del av sin verksamhet, och då får vi ännu längre försörjningskedjor. Tredjepartslogistikföretagen har länge känt sig pressade ekonomiskt. Det har gjort att de inte riktigt vågar säga nej när de får en förfrågan från kunden. Det är synd, då alla kan vinna oerhört mycket på att samordna rutinerna, förklarar Susanne Hertz. Samma logistikföretag – Man bör också försöka lägga över flera olika delar av verksamheten på samma logi-stikföretag. Om de kan leverera mer än en produkt så kan båda parter spara både tid och pengar, och dessutom vara snällare ur miljösynpunkt, säger hon. För en annan het trend är just att ägna miljön en extra tanke. – Miljöaspekten är verkligen på tapeten. Kanske var den till och med ännu hetare för ett par år sedan, det känns som om den har tappat en aning, säger Susanne Hertz. Hon konstaterar att det beror på att branschen låter miljöfrågan försvinna i prioritetsfrågan. – Om ekonomiska intressen står emot miljö-aspekten, så låter man helt enkelt pengarna styra i de allra flesta fallen, menar hon. Nästa trend som kommer är enligt Susanne Hertz integration av hela försörjningskedjan. – Om du lyckas knyta ihop hela kedjan så blir du mer konkurrenskraftig – det blir ju billigare, säger hon. Det handlar då om allt från ägande till gemensam planering och prognosplanering. Men då krävs ett oerhört förtroende för övriga parter i kedjan. Lockar studenter Susanne Hertz berättar att logistikprogrammen på IHH skiljer sig från liknande program på andra skolor. Man har jobbat hårt på att lägga in mer än bara tekniken på kursschemat och satsar bland annat extra på it, rättsvetenskap och kulturella skillnader. Sammansättningen av ämnen har lockat studenter från hela världen, och gör dessutom att könsklyftorna inte blir lika stora. Andelen tjejer som intresserar sig för ämnet ökar konstant. – Det var väldigt mycket fight i början, när vi ville titta bortom tekniken. Men det är de mjukare delarna av logistiktemat som är en utmaning, menar Susanne Hertz. – Vad det handlar om är egentligen att studenterna måste förstå att logistik handlar om människor. Läs mer om logistik och trender i pappersutgåvan av Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062