I reklamen uppmanas barn att övertala sina föräldrar att köpa smörgåspålägget Milda Fruity. MER anser att Unilever brutit mot reglerna om att inte rikta sig direkt till barn i reklam och marknadsföring. Reklamfilmen innehöll en text som sade ”Nu finns det ett smörgåspålägg som alla barn tycker om”. Orden ”tycker om” ströks i reklamfilmen och ersattes med orden ”Vi kräver det” i barnslig handstil. Filmen anmäldes av Konsumentombudsmannen eftersom man ansåg att filmen uppmanade barnen att tjata sig till smörgåspålägget. Pålägget innehöll också höga halter fett och socker, trots att reklamen sade att det var ett bra mellanmål. Dietister som tillfrågades dömde ut pålägget som något man kan äta enstaka tillfällen, inte mycket och ofta som reklamen uppmanade till. Därför anses reklamen också vara missvisande.
Unilever fällda för barnreklam
Maknadsetiska rådet, MER, uttalar sig och fäller Unilever för att rikta sig till barn i sin reklam om Milda Fruity som visades under hösten 2004.