23948sdkhjf

Kvinnor blir mer stressade av priskonkurrens

Butikspersonalen upplever priskonkurrensen som stressande. Det uppger två forskare vid Arbetslivsinstitutet.

– Prispressen i livsmedelshandeln innebär att man ska sänka sina priser och öka sin omsättning. Samtidigt vill man inte öka sin personalkostnad, säger forskaren Inga-Britt Drejhammar till Arbetslivsinstitutets tidning Perspektiv. Inga-Britt Drejhammar har tillsammans med forskaren Lena Karlqvist studerat arbetsmiljön i tre olika livsmedelshallar i Östergötland. Efter forskarnas studier genomfördes ett förändringsarbete i en av butikerna. Arbetet bestod i att arbetsmiljön förbättrades och att organisationen blev mer produktiv. Men arbetet upplevdes av personalen som att man skurit ner personal och att arbetsbelastningen ökat. Framför allt upplevde kvinnorna att arbetet blev stressigare. – Efter omorganisationen upplevde männen däremot mindre tidspress, säger Inga Britt Drejhammar till tidningen. Omorganisationen innebär att personalen nu jobbar i större arbetslag där fler delar på arbetet och ansvaret. Det kan gynna männen, som i större utsträckning jobbar med varorna ute i butiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078