23948sdkhjf

Så vinner du kriget om varumärkena

VARUMÄRKEN: Tycker du att det vore trist om en bordell i Kiev hade samma varumärke som du? Eller om svenska färjeturister köper billig sprit i Tallinn i en butik som heter som din? Då är det dags att försöka skydda ditt varumärke även på nya marknader i öst.

Varumärkesstöld kan företag lätt råka ut för. Att ett varumärke är registrerat i hemlandet hjälper inte på andra marknader. För det mesta är det här inget problem. Den handlare som inte tänker expandera i Rumänien klarar säkert av att det finns en butik med samma varumärke i Bukarest. Men förväxlingar kan uppstå. Enkelt att kolla upp – Just i Estland är det enkelt att kolla om någon norpat ditt varumärke, berättar advokat Karolina Ullman på advokatbyrån MAQS. På filialen i Tallinn arbetar hon med immateriella rättigheter och hjälper företag att etablera sig där. – Det första man ska göra är att kontrollera om ens varumärke är registrerat hos den estniska motsvarigheten till Patent- och registreringsverket, säger Karolina Ullman. Kontroll på internet Hon berättar att det är lätt att kolla upp om ens varumärke har blivit registerat. Det kan man se på internet. Om varumärket finns där behöver du definitivt hjälp för att bevaka dina intressen. Vill du själv expandera österut klarar du dig inte på egen hand. Svenska exportrådet är en bra början. - Har man intresse av att ta sig in på en marknad så ska det här med varumärket stå på agendan. Det kan mycket väl finnas ett lokalt företag med samma namn som funnits i många år. Estland och de andra nya EU-länderna är på väg att bli mogna marknader med en lagstiftning som liknar vår. Det är stor skillnad på grannarna i öst. - Om du vill in på extremt omogna marknader som Ukraina, Ryssland, Bulgarien eller Rumänien så måste du ha hjälp av någon som kan den lagstiftningen, säger Karolina Ullman. Svenska företag är sena Svenska företag har först de senaste tio åren insett vikten av att skydda sina varumärken, säger hon. Amerikaner är däremot vana att alltid registrera sina rättigheter hos olika myndigheter. Ändå råkade datajätten Oracle ut för tjuvar i Estland. Så sent som i våras fick de rätt mot ett estniskt bolag som för några år sedan registrerade in Oracle på Estlands varumärkesmyndighet. Datajätten kunde visa att de hade ett varumärke som på svenska kallas "notoriskt" och på engelska "well known". Det är alltså så välkänt att det är skyddat även utan registrering. Men det bästa är att skydda sig i förväg. Det finns två sorters internationella varumärkesskydd. Och de gäller även i Estland. - Sedan maj förra året kollar vi alltid om ett varumärke är registrerat internationellt, innan vi godkänner en registrering här, säger Reet Aas, chef för varumärkesavdelningen på estniska EPA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078