23948sdkhjf

Brister i information kring bonuskort

Kundernas köpvanor kan granskas på artikelnivå med hjälp av bonuskorten och användas för riktad reklam. Nu kräver Datainspektionen att företagen blir tydligare i sin information om hur de använder uppgifterna.

Datainspektionen har granskat 28 säljföretag inom bland annat detaljhandel och resebranschen som har bonuskort för sina kunder. Cirka hälften av företagen känner till sina kunders köpvanor in i minsta detalj. Flertalet av dem skickar också inköpsbaserad reklam, – De vanligaste bristerna är att företagen inte informerar om att de registrerar exakt vilka varor kunden köper, vad de använder uppgifterna till och hur länge uppgifterna sparas. Det är också vanligt att kunden inte får information om att man kan avstå från att få direktreklam som är baserad på ens köpbeteende, säger Diahann Joseph, handläggare på Datainspektionen Uppgifter om kundernas inköp bör inte sparas längre än ett år om de ska användas till direktreklam, anser Datainspektionen. I annat fall måste kunden godkänna det. Datainspektionen har skickat förelägganden om åtgärder som behöver vidtas till en rad företag som ingått i granskningen. Allround, Expert, Intersport, JC, Kicks Kosmetik, Lindex, MQ, OK/Q8, Polarn O. Pyret, RnB Retail, Resia, SAS, Shell, Stadium, Statoil, TT-Line, Wedins och Åhléns har alla fått förelägganden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078