23948sdkhjf

Låt mathälsan bli nästa svenska tillväxtmotor

I praktiken tar livsmedelsindustrin och detaljhandeln generellt ett ynkligt dåligt ansvar för vad man säljer och hur man marknadsför detta till konsumenter. All kunskap kring hälsosam kost finns på plats så kavla upp ärmarna och sätt igång! Satsa på mat som människor inte blir sjuka av att äta. Sund mat är morgondagens kassako, skriver Mats Wallin i sin krönika.

Det säger sig självt! Tror du inte på det? Läs ”The wellness revolution – how to make a fortune in the next trillion dollar industry” av Paul Zane Pilzer. De fortsatt stigande ohälsotalen i Sverige och i hela världen, och därmed vällevnadssjukdomarna, kommer att ställa orimliga ekonomiska krav på sjukvården. Besparingar och ökad användning av IT räcker inte. Min mardröm handlar om att eutanasi (aktiv dödshjälp) kan bli en ”elegant” lösning att kapa de stigande sjukvårdskostnaderna. Det är starka krafter i världen som vill införa eutanasi för att förbättra vården. Idag är eutanasi legaliserat i Holland och Belgien. Det engenska parlamentet ska troligen ta ställning i frågan i dagarna. Steget mellan ”sjukmat” och eutanasi kan tyckas väldigt långt. Visst, politiker, resurser för friskvård och sjukvård, individens eget ansvarstagande, etik och religion hör också hemma i den här debatten. Matens stora, stora betydelse för vår hälsa är dock odiskutabel – och därmed också livsmedelsbranschens ansvar. Varför har vi till exempel ingen debatt om vad djurens kraftfoder betyder för människors hälsa på längre sikt? Om branschen fortsätter med skygglappar för att tjäna pengar på sjukmaten blir man en möjliggörare för sjukvårdens kollaps och kanske – mardrömsscenariot – införande av dödsvården för att ”förbättra sjukvården”. Livsmedelsbranschen har en mycket viktig uppgift, en ny stor mission: Hjälp människor att bli friskare, gör mathälsa till en riktig folkrörelse! Alex Tengvall , vd för Risenta, skriver i ett svar på min förra krönika ”Låt inte den osunda maten tysta mun” att det blivit en folkrörelse att äta nyttigt och att hälsokostföretagen expanderar. Ja, det stämmer. Vissa grupper av människor har börjat äta nyttigare, därmed expanderar också hälsokostföretagen. Men vad hjälper det när man bara når de som är frälsta? Kan Martin Timell & Co få en hel nation att börja göra om sina hem, och till och med bli en tillväxtmotor för hela samhällsekonomin borde väl samma tänkande kunna användas för att göra mathälsa till en riktig folkrörelse. Mats Wallin är vd för Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095