23948sdkhjf

Det svåra svinnproblemet

Berit hade jobbat i nitton år i butiken och ansågs av sin köpman vara en riktig klippa. Det var hon som tog över ansvaret för sportbutiken när han var på inköpsmässor eller hade semester. Och Berit var populär bland både kunder och de andra anställda i butiken.

Det blev därför en dubbel chock för köpmannen när det avslöjades att Berit var oärlig. Inte nog med att det var någon ur personalen som under åratal hade plockat med sig varor hem för hundratusentals kronor. Det var dessutom den han litade mest på som var den skyldige. Svinnet kostar den svenska handeln mer än sju miljarder kronor varje år. Enligt vissa beräkningar kan stölder och svinn uppgå till närmare 12 miljarder kronor. Den största delen svarar snatterier och kundstölder för. Men det interna svinnet, som anställda och ägare står för, uppgår till cirka två miljarder kronor. Det här är ett allvarligt problem för handeln. Inte enbart för att det urholkar butikernas lönsamhet, i värsta fall kan det handla om den enskilda butikens överlevnad. Utan också för att personalstölder är ett känsligt problem som många har svårt att hantera. I stället för att tala öppet om dem så sopar man problemet under mattan och låtsas att de inte existerar. Som vanligt när det gäller komplexa problem så finns det inte en enstaka enkel lösning. Men det finns många åtgärder att ta till för att komma till rätta med personalstölderna. Den ena är att såväl handeln som myndigheter ser lika allvarligt på dessa brott som på andra stölder. I dag finns det en tendens att undvika polisanmälan och lägga locket på. Det är dessutom ofta som anmälan inte leder till åtal. En annan är att ha klara och tydliga regler och rutiner för exempelvis personalköp och hantering av varor inom butikens väggar. Och att från början informera om att personalstölder alltid leder till polisanmälan och uppsägning. Något som ibland kan vara svårt att ta upp, eftersom det kan tolkas som att handlaren inte litar på sina medarbetare. En tredje åtgärd är att hålla hela personalen informerad om butikens ekonomi. Genom att för alla klargöra sambandet mellan svinnet och företagets reslutat så kan man få alla i butiken att förstå att det inte enbart handlar om "oskyldigt" snatteri. Utan att det i slutändan kan handla om butikens fortsatta existens och hela butikslagets anställningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062