23948sdkhjf

Han har en glasklar idé

New Waves huvudkontor ligger i Dingle i Bohuslän, men det är inte stor idé att söka vd Torsten Jansson där. 220 dagar om året reser han runt för att hålla koll på sina 57 företag i arton länder.

New Wave är ett grossistföretag som under många år av träget arbete med oglamourösa presentreklamartiklar har byggts upp till en koncern som omsätter tre miljarder svenska kronor. – Mer än varannan svensk har en t-tröja från oss i garderoben utan att veta om det. Vi säljer reklamtröjor, pennor och kepsar som företag och föreningar använder för att profilera sig, säger Torsten Jansson. Företaget har också, utan att det har väckt så mycket uppmärksamhet, köpt och utvecklat en rad varumärken som Segers, Craft, Umbro och Sagaform, som säljs i sport-, kläd- och presentbutiker. Dessutom äger de Jobman som tillverkar arbetskläder. Superentreprenören Före sommaren i år köpte New Wave Orrefors Kosta Boda. Plötsligt blev Torsten Jansson känd för en större allmänhet som en dynamisk superentreprenör som nu förväntas svinga sitt trollspö över de blödande gamla glasbruken, och snabbt göra dem till affärsmässigt sunda enheter. – När jag köpte Orrefors Kosta Boda kom hundratals mejl. Först då tror jag att jag riktigt begrep styrkan i varumärket - att OKB är en nationalklenod. Vägen dit har varit lång, men inte speciellt krokig. Den skoltrötte lärarsonen från Dingle fick efter tvåårig social linje jobb på ett mejeri. – Det var tungt och slitigt. Efter lumpen ville jag inte tillbaka. Jag hittade en annons om att man kunde tjäna pengar på att trycka på textil och byggde upp en verksamhet, som 1986 omsatte tio miljoner. Kunderna var mest idrottsklubbar. I det läget tog han in ett finansbolag som delägare, och på ett och ett halvt år ökade omsättningen till 45 miljoner. År 1989 sålde han sin andel av New Wave till finansbolaget, som betalade med sina egna aktier. Det blev en riktigt dålig affär. Köparbolaget klarade inte att driva företaget. Lagren ökade, försäljningen sjönk och snart var köparen konkursmässig och aktierna värdelösa. Produkter för olika behov Torsten Jansson köpte tillbaka bolaget och skapade den struktur som finns i dag. Tryckeridelen lades ner. New Wave blev en renodlad grossist som sålde till presentreklamåterförsäljare med egna tryckerier, och började investera i varumärken med stor potential i detaljhandeln och på företagsmarknaden. – Företaget står på tre ben, som sinsemellan verkar olika. Men det är samma logik i alla typer av affärer. Det gäller att ha produkter som täcker olika behov hos samma kunder, och det måste finnas effektiva kanaler till kunderna. Köpet av OKB bygger på samma tänk som alla andra förvärv New Wave har gjort. – Produkterna är perfekta för oss. Samma företag som köper 5 000 pennor, 3 000 kepsar, och arbetskläder till hela personalen kan köpa tio Orreforsvaser till hedersgåvor åt medarbetare som fyller jämt och tomtar från Kosta Boda som julgåva åt kunder. Kosta Boda har inte gjort sig kända för tomtar tidigare. Det ryktas att Torsten Jansson beordrat företagets kända designer att rita varsin tomte som ska sättas i produktion i rappet. – Det är sant, bekräftar New Wave-vd:n. Trots att glas- och presentbutiker har sin bästa försäljning kring jul, har OKB försummat möjligheten att göra en julkollektion. Han hade inte svårt att övertyga brukens konstnärer om att tomtar var rätt grej. – Jag har blivit mycket väl mottagen av dem som jobbar i produktionen. Som jag ser det är problemet inte att producera i Sverige, utan den ineffektiva administrationen. OKB gör en förlust på 35 miljoner. 70 personer får gå nu, och jag räknar med att OKB redan nästa år gör vinst. Samordningsvinster med New Waves övriga bolag ger effektivare försäljning. Dessutom startar Torsten Jansson ett linneväveri och ett järnbruk som ska producera dukar, ljusstakar och annat som passar ihop med glasbrukens produkter, och som har samma försäljningskanaler. Rätt prispolitik ska öka lönsamheten. – Det finns tillräckligt med kunder som vill och kan betala för kvalitet och spännande design, samtidigt som det finns stort behov av snygga och väl fungerande lågprisprodukter. OKB har fastnat i mitten och där lurar döden, konstaterar Torsten Jansson. Han är själv övertygad om att han kommer att lyckas, och säger att det inte minst för OKB-medarbetarnas skull är viktigt att lönsamheten kommer fort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062