23948sdkhjf

Fixarkedjor är dåliga på etik

Butikskedjor inom den så kallade hemfixarbranschen är dåliga på etik och uppförandekoder. Det visar en ny undersökning från Fair Trade Center (FTC).

I undersökningen, som finansierats av bland andra Konsumentverket, ingår nio gör det själv-kedjor. Resultaten, som redovisas i Svenska Dagbladet, visar att åtta av nio butikskedjor inte har koll på under vilka arbetsförhållanden deras produkter tillverkas. Järnia, Micro och Biltema utmärker sig genom att inte ha någon uppförandekod och heller inga planer på att införa några sådana. Bauhaus, Clas Ohlson och Jula har inte heller någon kod, men arbetar med frågan. Det enda av de nio företagen som tar upp arbetsförhållandena på sin hemsida är Rusta som enligt undersökningen också är ensamma om att ha både en uppförandekod och kontroll av att den efterlevs. – I den här branschen är det medelålders män som är de viktigaste kunderna, och de är inte lika engagerade som 25-åringar. De här företagen har inte upplevt någon press från konsumenterna till skillnad från klädbranschen, säger Henrik Lindholm på FTC till SvD.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078