23948sdkhjf

Priset inte allenast avgörande

Det är inte endast priset som avgör vad kunderna vill ha.

Orsaken till framgången för de nya aktörer som tagit sig in på svenska marknaden och profilerar sig med lågpris är istället att utbudet inte varit tillräckligt bra hittills. De nya aktörer som dykt upp visar en tydlig profil och gör det lättare för konsumenterna att välja. Det visar en färsk undersökning från varumärkeskonsulten Brand Clinic som Detaljhandelsinstitutet beställt. – Vår undersökning stärker vad vi redan vet. Kunderna är medvetna om sin konsumtion på ett annat sätt än tidigare, fortsätter han. De vill ha antingen en påvisbar kvalitet, som kan bestå i produktkvalitet eller omhändertagandet i butiken – eller ett lågt pris. De som förlorar är de som blir otydliga genom att vara varken eller, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic i ett pressmeddelande. Av de tillfrågade svarade 13 procent att de alltid tog hänsyn till pris då de handlade, 36 procent sade sig bry sig mer om kvaliteten och 51 procent ansåg att de tog hänsyn både till pris och kvalité.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078