23948sdkhjf

Nytt bonuskort stöttar idrotten

Ett nytt bonuskort ger handeln möjlighet att sponsra det lokala föreningslivet och samtidigt få fler kunder. Sport- och intresseföreningar i södra Sverige har redan anmält över en halv miljon medlemmar som kortinnehavare.

Konceptet Föreningskortet lanseras av företaget Sport sponsor i Kristianstad och ska fungera från och med slutet av november. Varje gång en kortinnehavare handlar i en ansluten butik går en bonus till den förening som kortmedlemmen valt att stödja. I snitt handlar det om att butiken ger 2,5 procent av köpesumman till föreningslivet. Cirka 500 enskilda butiker och andra företag har hittills anslutit sig till Föreningskortet. – Det här är ett enkelt sätt för det lokala företaget att stödja det lokala föreningslivet. Och förhoppningsvis ger det fler kunder och ökad försäljning, säger idrottsprofilen Anders ”Ankan” Parmström som är Föreningskortets ansikte mot föreningslivet och näringslivet. Sport sponsor installerar egna trådlösa kortläsare i de butiker som ansluter sig till konceptet. – Vi räknar med att ha 1,7 miljoner kort vid utgången av år 2006 och 3 miljoner kort vid utgången av 2007. Det ger en bra ingång för butiker som vill göra riktade kampanjer, säger Anders ”Ankan” Parmström. Företaget Sport sponsor är noterat på Aktietorget och tar 30 procent av den bonus som butiker och andra företag ger till föreningslivet. Pengarna går till drift och marknadsföring av konceptet. Föreningarna betalar också i efterhand en engångssumma på cirka tio kronor per kortmedlem till Sport sponsor. – Det är klart att vi har ett vinstintresse, säger Stelios Zikontalas, vice vd på Sport sponsor. Målsättningen är att Föreningskortet om ett par år ska ge lika mycket pengar till idrottsföreningarna som Binglotto ger idag, det vill säga 500 miljoner kronor per år. Många handlare runt om i landet är generösa mot idrotten och annat föreningsliv. – På det här sättet ger handlaren ingen sponsring förrän han eller hon sålt en produkt. Stöttar du med en fotboll eller något annat är det ju en ren gåva, säger Stelios Zikontalas. – Ja, fast det hoppas vi att företagen också ska fortsätta att göra, kontrar Anders ”Ankan” Parmström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079