23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Systembolaget gör EU-reklam

Inte bara kunderna på Systembolaget ska upplysas om hur bra alkoholmonopolet är.

En reklamkampanj som visas i bland annat svenska tidningar och Financial Times ska göra både svenskar och andra EU-medborgare mer välvilligt inställda till det svenska monopolet. Samtidigt visas också en informationsfilm om Systembolaget och monopolet på en webbsida. I kampanjen ingår bland annat ett brev som Systembolagets vd Anitra Steen skickade under måndagen till EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso där det förklaras en del om Europas alkoholkonsumtion. Den senaste satsningen har kostat ungefär åtta miljoner kronor. Totalt har Systembolaget satsat närmare 100 miljoner kronor sedan 2002 i olika medier för att upplysa om monopolets förträfflighet. Enligt Dagens Industri har stödet för Systembolagets monopol ökat från 48 procent år 2002 till 58 procent i dag. Se Systembolagets film till Barroso.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078