23948sdkhjf

Accessorize styr bolaget över barnvagnen

INTERVJUN På ett och ett halvt år har svenska Accessorizes vd Lovisa Franksson förverkligat en dröm. I dag står hon och maken Peter i spetsen för fyra butiker. Tidigare har de bestigit Kilimanjaro ihop. - Att driva Accessorize är ungefär samma sak - vi får hela tiden ta små, små steg och kämpa oss upp mot toppen, säger Peter Franksson, operation manager.

När Lovisa Franksson förrförra vintern stegade runt bland låne-instituten och lade fram sin idé fann hon inget gehör någonstans. Trots att Accessorizekonceptet redan fanns väl inarbetat internationellt möttes hon av idel huvudskakningar. - Det fanns nog flera förklaringar. Dels hade jag ingen historia i Sverige och min tyska titel sade dem väl ingenting, dels är jag kvinna och lade fram ett koncept som riktar sig till kvinnor, resonerar Lovisa Franksson som tidigare har varit regionsansvarig inom Lidl i England. Men hon och maken var övertygade om att Accessorize skulle fylla ett hål på den svenska marknaden och gav sig inte. De hade dessutom haft flera konkurrenter i kampen för den svenska franschiserätten. Till slut fick de vända sig till familjen för att söka hjälp med finansieringen. - Första året överpresterade vi. Men det beror på att vi fick chansen, helt enkelt, konstaterar Lovisa Franksson. Tittar närmare på Göteborg För paret bakom Peloki AB klipper till när det känns rätt. Peter Franksson säger att hela expansionen hänger på butikslägena och hustrun fyller i att de just nu tittar närmare på Göteborg och Malmö. Med ett resultat på åtta procent redan under det första året är förväntningen att fördubbla omsättningen under det andra. I planeringen ligger Lovisa och Peter Franksson hela tiden ett par steg före. Inför nyetableringar har de köpt in dubbla butiksinredningar – i fall någon ny chans skulle ges helt plötsligt. Vid öppnandet av butiken i Västermalmsgallerian i Stockholm var den goda framförhållningen avgörande. Trettio dagar efter att hyreskontraktet undertecknades slog den nya butiken upp portarna. Och rekryteringen var inte svår, för i moderbutiken på Biblioteksgatan i Stockholm utbildas kontinuerligt ny personal. Kallade butiken för bäbis Vid invigningen av den första svenska Accessorizebutiken kallade de butiken för sin bäbis. Men i dag har sju månader gamla Emelie tagit den rollen. - Det var nog tur att vi skaffade barn, så att vi fick lite perspektiv på tillvaron. Annars hade vi nog jobbat ihjäl oss, säger Peter Franksson. I dag jobbar vd:n Lovisa Franksson främst när dottern har somnat och mörkret lagt sig över staden. Många gånger hålls Accessorizes styrelse-möten över barnvagnshandtaget ute i det fria. Märkligt nog är det med självklarhet paret Franksson driver verksamheten framåt under långpromenader på Djurgården eller Skeppsholmen eller på något kafé i centrala Stockholm. - Nyckeln till framgång är att kunna delegera. Vi litar otroligt mycket på våra medarbetare, säger Lovisa Franksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062