23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konsumenterna handlade mat för 148 miljarder förra året

Dagligvaruhandeln ökade med 1,6 procent under 2004 jämfört med 2003. Det framgår av statistik som Statistiska Centralbyrån, SCB, redovisar i dag.

Totalt köpte konsumenterna livsmedel och alkoholfria drycker för 148 miljarder kronor, samtidigt som priserna på varorna sjönk med 0,4 procent i snitt på alla varor på grund av den ökade konkurrensen inom livsmedelsbranschen. I snitt handlade varje svensk livsmedel för 16 370 kronor under 2004, en ökning på 1,2 procent. Totalt 1,9 procent av de varor som såldes var ekologiska varor eller alkoholfria drycker. Bäst inom ekologiska varugrupper går mejerivaror, där 4,2 procent av den totala försäljningen av mejerivaror var ekologiska produkter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078