23948sdkhjf

Turisterna flockas när kronan faller

Den svenska kronans svajiga utveckling oroar ekonomer och importföretag. Men många handlare och turistbranschen gnuggar händerna, för ju längre mot botten kronan sjunker desto fler blir turisterna. Och turister gillar att shoppa.

- Många tycker det är roligt att handla och har accepterat att shoppingen är en del av resandet. Norrmännen åker på tur till Strömstad och gör sina inköp. Men de påverkas av valutakursen, säger Michael Cronholm, analytiker på Handelns utredningsinstitut, Hui. Matbutikerna vinnare Dagligvarubutikerna längs den norska gränsen är Sveriges klara vinnare i kampen om turisterna. Det framgår i rapporten "Attraktiv shoppingturism", av Hui och Turistdelegationen. Även dagligvarubutiker i kommuner med färje- eller broförbindelse med utlandet har dragit vinstlotter. Detta bekräftas av bland andra dagligvaru- företaget Maximat i Strömstad. Företagets tre butiker har en årlig omsättning på 800 miljoner kronor och 90 procent av kunderna är norrmän. Totalt omsätter detaljhandeln i Strömstad ungefär fyra miljarder kronor årligen. Det betyder att långt fler än de bofasta handlar där. Försäljningen är sex gånger högre än vad den borde vara i förhållande till befolkningen. Det kan jämföras med Salem söder om Stockholm, som varken har gränshandel eller köpcentrum, där knappt en fjärdedel av de bofasta handlar i ortens butiker. Öresundsbron tar danskarna norrut I Skåne spelar också Öresundsbron roll för att danskarna nu har börjat hitta till Sverige. En undersökning från Svensk Handel i Skåne visar att danskarna står för 3,7 procent av alla inköp i Malmö. - Sverige är billigare på både dagligvaror och kläder. Exempelvis H&M märker sina varor med sitt lands valuta, det gör att samma H&M-tröja blir billigare här än i Danmark, säger Svensk Handels regionchef i Malmö Jörgen Schultz. Helsingborg närmare än Malmö I köpcentrumet Väla i Helsingborg är 6,9 procent av kunderna från Danmark. En av orsakerna till att fler besöker Helsingborg är att färjan från Danmark tar tjugo minuter, och danskarna har besökt Helsingborg under lång tid. - Steget att åka dit och handla är mindre än steget till Malmö, men nu ser vi att danskarna också åker till andra städer, säger Jörgen Schultz. Läs hela artikeln och mer om gränshhandeln i Dagens handel nummer 11, ute nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.087