23948sdkhjf

Julen tar sig nya uttryck

Traditionellt julpynt med rötter i 1800-talet säljer fortfarande stort. Men det finns nya sätt att skapa julstämning. - De traditionella juldekorationerna är inte lika heliga längre. Alltfler välkomnar det som känns nytt, konstaterar Caroline Björkholm, trendanalytiker på Bas.

Förra året uppmärksammade Caroline Björkholm att Parisvaruhusen Gallerie Lafayette och Bon Marchés julskyltningar gick i svart med neonfärger - en trend som med viss fördröjning troligen också kommer hit. För dagens kunder kan välja julpynt som passar den egna kläd- och inredningsstilen och den egna plånboken. Glittrigt och överlastat eller stramt och rent? Dyrt eller billigt? - Trenden går mot ett mer personligt och mindre krävande julfirande, säger Carolin Dahlman på United Minds. Hon förklarar trenden med att vi har mindre tid, och inte lägger prestige i ett fullödigt julfirande. Snabba trender - Julstädning och julbak prioriteras ner. Visserligen tycker vi om traditioner, men vi har vant oss vid att snabbt köpa det vi vill ha, och att byta ut det vi inte längre gillar, konstaterar hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063