23948sdkhjf

Kraftig ökning av digitala kuponger

Internetkuponger har öppnat nya möjligheter för leverantörer att nå rätt målgrupp. Kuponginlösen spår en ökning av digitala rabatter i handeln under nästa år. På väl valda webbplatser lägger fler och fler leverantörer av kända varumärken ut kupongannonser som konsumenten kan trycka ut och ta med sig till butik.

Distributionssättet har funnit i några år, men inte fått riktig genomslagskraft förrän nu i och med förbättrad teknik. Med hjälp av så kallad sökmotoroptimering och medieplanering återfinns kupongerna på olika nätsidor som kupongens målgrupp rör sig på. Kuponger för Kraft Foods O'boy och Findus minipannkakor låg till exempel ute på sidor som riktade sig till ungdomar och deras föräldrar. Hög inlösen - Vi var nöjda med utfallet och inlösen var klart högre än väntad. Internet kommer att bli en kanal som vi kommer att använda vid sidan av andra kanaler, säger Jonas Svensson, produktchef på Findus. Kuponginlösen, som hanterar handelns alla kuponger sedan slutet av 60-talet, ser en tydlig trend mot fler digitala distributionssätt. En trend som enligt marknadschefen Pia Bruun kommer att växa sig ännu starkare under 2006. - Det senaste året har det hänt mycket. Hela flödet av kuponger moderniseras och jag är övertygad om att fler kommer att haka på de nya sätten för att distribuera riktade erbjudanden, säger hon. Ica var först ut med att lägga över rabattkuponger på kundkortet och Coop planerar en liknande lösning. Och under december lanserar Reitangruppen med 7-Eleven och Pressbyrån en lösning för att läsa av rabattkuponger som har skickats till mobiltelefoner. Leverantörerna skickar ett sms om rabatten. Sedan dras själva telefonen i kassan för att registrera rabatten. Nära köptillfället Pia Bruun påpekar dock att kunden oavsett distributionssätt alltid bör bli påmind om rabatten så nära köptillfället som möjligt. - 70 procent av alla inköpsbeslut görs i butiken, säger hon och konstaterar att informationen om rabatten intill själva varan kan bli bättre. Både för leverantörerna och butikerna är kupongerna viktiga för att öka försäljningen. Enligt en konsumentundersökning genomförd av Kuponginlösen handlar kupongkunder betydligt mer. Deras typiska varukorg är värd 469 kronor, jämfört med 267 kronor för kunder som inte löser in kuponger. Och när kedjornas egna varumärken växer kan rabattkuponger, och därmed ökad försäljning, vara ett sätt för kända varumärken att behålla sin plats i butikshyllan. - De egna varumärkena har ökat de senaste åren och några produkter har fått stryka på foten i konkurrensen. Kupongen är då ett effektivt säljmedel. En möjlighet för leverantören att kommunicera med konsumenten direkt vid köptillfället, säger Pia Bruun. Läs mer i Dagens Handel nr 12 , som kommer ut den 17 december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066