23948sdkhjf

Lyckad satsning på MQs herrkollektion

Klädkedjan MQ ökade sin försäljning under 2005 med 13,8 procent från 2004.

För jämförbara enheter var ökningen tio procent. Det innebär att modeföretaget ökade sin försäljning från 1,39 miljarder kronor år 2004 till 1,58 miljarder kronor år 2005. – Under de senaste fyra åren har vi jobbat konsekvent för att bli tydliga i vårt koncept och på att utveckla både egna och andras varumärken. På tre år har vi också ökat antalet besök i våra butiker med tio miljoner, i dag har vi 27,5 miljoner besökande kunder per år, säger vd Lars Stenberg till Dagens Handel. Bäst har det gått på herrsidan som ökade försäljningen med 16,1 procent, på dam ökade försäljningen med 11,7 procent. Enligt ett pressmeddelande har bolaget ökat antalet kundbesök i sina butiker med 3,5 miljoner fler kunder år 2005 mot år 2004. – Vi har haft en fantastik utveckling på dam under de senaste åren, så på damsidan är det tuffare siffror att nå upp till, jämfört med herrsidan. Men på herrsidan har vi sett ett kraftigt uppsving de senaste sju månaderna. Det beror till stor del på att vi fokuserat satsningar på herr och varit mer synliga vid exempelvis sportevenemang och i annonser, säger Lars Stenberg. Under december ökade försäljningen med totalt 14 procent, och på jämförbara enheter med 10 procent. Hur går det med försäljningen av bolaget? – Vi är mitt uppe i en process och diskussioner om en försäljning av kedjan. Det är ett utländskt riskkapitalbolag som är intresserat och vi hoppas kunna berätta mer i mitten av februari, säger Lars Stenberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063