23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sporthandeln tappar modet

BRANSCHKOLL Sporthandeln har under många år tagit allt större andelar av kläd- och skomarknaden. Nu har något hänt. Efter ett svagt 2004 tappade sporthandeln under perioden januari-september förra året 2 procent - och höstens försäljning av vinterjackor kom inte i gång förrän sent i november.

I Sverige domineras sporthandeln av kedjorna Stadium, Team Sportia och Intersport. De vänder sig till den sportiga familjen, idrottsklubbarna och vardagsmotionärerna. Kedjorna har gynnats av svenskarnas avslappnade inställning till mode. Det har under en lång period varit helt okej med en sportjacka till dräkt eller kostym. Nu har modet svängt. Svensken vill ha en mer proper look på jobbet. Kappor, läderskor, kavajer, klänningar och stövlar säljer stort. Sportmodet är starkt på fritiden, men en del av intresset har flyttats från sport- till modebranschen. Modemärken, som Boss och Gucci har sportlinjer. We, Svea och J. Lindeberg är framgångsrika med sina sportkläder. Men i sporthandeln har dyra märken trängts ut av kedjornas egna varumärken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093