Otto Group har rättigheterna på Zara i Tyskland. Sedan tidigare har Inditex 50 procent av ägandet i ett joint-venture mellan Inditex och Otto Group. Överenskommelsen innebär att Inditex får ett majoritetsägande, Otto Group behåller 22 procent. För att affären ska gå i lås måste tyska konkurrensmyndigheter och Otto Groups aktieägare godkänna köpet. Det framgår av ett pressmeddelande. Inditex öppnade sin första Zarabutik i Tyskland 1999 och sedan dess har kedjan öppnat minst 40 butiker i 33 städer i Tyskland. Under året ska Zara öppna minst tolv butiker till i landet. Härmed får svenska H&M större konkurrens på sin största marknad. Närmare 28 procent av H&M:s totala försäljning sker i Tyskland.
Inditex tar upp kampen om Tyskland
H&M får konkurrens om de tyska modeköparna. Inditex, som äger Zara, har nått en överenskommelse om att förvärva 28 procent av rättigheterna på Zara av tyska Otto Group.