23948sdkhjf

Svensk Handel ska mäta handeln

Snart lanseras en Handelsbarometer, som ska tala om vilka förväntningar handeln själv har på utvecklingen i branschen.

– Undersökningsresultatet ska vara en färskvara, säger Henrik Öhman, projektledare för Handelsbarometern. Handelsbarometern, som lanseras i början av maj, blir en indikator på svenska detaljhandlares förväntningar inför den närmaste framtiden. 150 detaljhandelsföretag, representativa för Svensk Handels medlemmar, kommer varje månad att få berätta vad de tror om försäljningsutvecklingen och om vilka faktorer som påverkar försäljningen. En riktig indikator – Handelsbarometern ska etableras som den enda riktiga indikatorn på hur handeln förväntas gå. Den kommer också att bli en bra kanal för oss att tydligare visa på de faktorer som påverkar handeln, säger Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman. Handelsbarometern utformas som en webbenkät som skickas till butikschefer. De som inte svarar på webben intervjuas per telefon. – Genom att komma ut tolv gånger per år blir Handelsbarometern den ledande indikatorn på handelns förväntningar. De senaste åren har handeln varit nyckeln till den svenska ekonomins tillväxt. Därför kommer Handelsbarometern även att fungera som ett prognos-instrument för den samhällsekonomiska utvecklingen i stort, säger projektledaren Henrik Öhman. Har många fördelar Undersökningen omfattar fem till sju frågor och kommer att ta omkring fem minuter att svara på. Svarsperioden är på mellan tre och fem dagar. – De verkligt stora fördelarna med Handelsbarometern är enkelheten och snabbheten, säger Henrik Öhman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063