23948sdkhjf

Minskad försäljning för museibutikerna

Svenska statliga museer har haft gratis inträde sedan januari förra året. Och det har gett fler besök, men de butiker som ligger i anslutning till museerna har fått se sina marginaler krympa rejält.

Omsättningen i museishopparna har minskat och nu tvingas butikerna byta sortiment för att klara sig. Enligt Svenska Dagbladet Kultur minskade omsättningen i Nordiska museets butik med 109 000 kronor förra året, samtidigt som besöken ökade med 72 procent. Samma sak har skett i Östasiatiska museets butik, trots att det kommer tre gånger fler besökare till museet i dag mot tidigare år. Hallwylska museet fick en publikökning på över 200 procent, men försäljningen i butiken har sjunkit. En av förklaringarna till minskningen i försäljning ger, Nordiska museet kommunikationschef Åsa Zäll: – Vi ser en förändring bland besökarna, det är betydligt fler yngre medan det blivit en stagnation i åldersgruppen 50 plus. Vår butik har en inriktning på högkvalitativa hantverk, det är inte vad den nya besökskategorin vill ha. De förväntar sig ett annat sortiment och en annan prisnivå, säger hon till tidningen. Museets butik ska ändra sitt utbud till att ha en större spridning på priserna på varorna, man ska också börja sälja sådant som är unikt för museet. Några av de statliga museerna uppger dock att de fått en ökad försäljning sedan entréavgifterna försvann.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062