23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Anpassade butiker ökar försäljningen

När kunder fick styra varuplaceringen i butiken ökade försäljningen med tio procent. Nu testas "The Perfect Store"-konceptet i åtta andra butiker i olika storlekar i Storbritannien.

The Perfect Store är ett ECR-projekt som startade för tre år sedan mellan United Co-operatives UK och Unilever UK för att ta fram den perfekta butikslayouten. Genom att studera kundernas beteenden i Coop-butiken i Bradwell upptäckte man att kunderna bara rörde sig i vissa delar av butiken. Många hämtade bara det de behövde för stunden och gick direkt till kassorna utan att ens titta åt övriga sortimentet, som består av cirka 3 200 produkter. Jämfört med andra butiker i samma storleksklass var försäljningen av bas-varor och middagsmat låg medan andelen kiosk- och kompletteringsvaror var betydligt högre. Tillsammans beslutade Coop och Uni-lever att hitta den ultimata varuplaceringen: ­- Att bygga om en butik kan faktiskt vara en riskabel affär och dessutom bli väldigt dyrt, säger Suzy Ford, konceptstrateg på Unilever. ­- Därför valde vi att bygga en virtuell butik först. Ny layout Man utgick från kundernas beteende och kundströmmar i Bradwellbutiken. Därefter togs ett förslag på ny butikslayout fram. Här utgick man från kundernas behov och inte gamla invanda butiksmönster. Kyl- och frysdiskar och vanliga hyllor blandades i gondolerna för att exempelvis kunna exponera mejeriprodukter, flingor och juice tillsammans. ­- I genomsnitt ökade veckoförsäljningen med tio procent. Jämförbara siffror hos tolv andra, traditionellt ombyggda butiker var drygt fem procent, berättar Suzy Ford. Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 8 - ute nu!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093