23948sdkhjf

Karlsson betalar när varan sålts

Partnerskap med leverantörer ger snabb omsättning och pengar till expansion. Den snabbväxande lågpriskedjan Karlssons varuhus säljer 80 procent av sina varor på kommission. – Omsättningstakten har ökat, vi binder mindre kapital och leverantörerna blir mer noga med kvaliteten, säger Karlssons vd Benny Andersson som bara ser fördelar.

Sedan mer än ett år tar Karlssons 80 procent av sina varor från leverantörer som upphöjts till partners. Partnerskapet innebär att leverantören äger varan fram till det ögonblick den passerar ut genom Karlssons butikskassa. Först när varan är såld får leverantören betalt. – Det hela bygger på att våra partners kan följa sina varor på nätet, säger Benny Andersson. Karlssons har arbetat i tre år med att utveckla ett eget datasystem och att locka leverantörerna att ingå partnerskap. – Det har varit lättare än vi trodde att förklara hur partnerskapet fungerar för de kinesiska leverantörerna. Wal Mart arbetar på liknande sätt, säger han. Fördelarna för leverantören är främst att de få sälja mer varor, och att de får lättare att introducera nya produkter. Risken för Karlssons att ta in något nytt minskar. – Våra partners bevakar sina varor hela tiden. Via nätet kan de följa vad som finns i lagret och vad som finns ute i butik. Om en vara säljer dåligt diskuterar vi hur vi ska få snurr på den. Ska priset sänkas, är det leverantörens beslut. Ibland kan den dåliga försäljningen bero på att varan inte håller tillräckligt bra kvalitet, säger Benny Andersson. Det händer det att varor som av någon anledning inte säljer bra skickas tillbaka. Vinsterna för Karlssons är att risken är låg, och att de slipper binda kapital i stora varulager, vilket gör att de i stället kan investera pengarna i nya butiker. Varorna omsätts också snabbare. Benny Andersson räknar med att de varor som går bra betalas efter mellan sextio och nittio dagar. Om det tar längre tid är varan att betrakta som hyllvärmare. En annan fördel är att lågpriskedjans partners blivit mer noga med kvaliteten på de varor de skickar. – De vågar inte skicka produkter som de inte själva tror på, säger Benny Andersson. ¬Var tredje månad görs en inventering. Karlssons står för allt svinn. Det är inte leverantörernas fel om varor stjäls från våra butiker, så den kostnaden tar vi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063