23948sdkhjf

Valtider är tid att satsa på nya företag

Peter Larsson är 26 år och bor i Sundsvall. Han hoppar in och jobbar extra på en mack; däremellan stämplar han som arbetslös. Peter har en dröm om att öppna en butik och sälja kläder och prylar som han skulle importera från USA. Men han har väldigt lite startkapital och alla som Peter har pratat med har avrått honom från att starta eget. Det är helt enkelt för krångligt att vara småföretagare och svårt att få lönsamhet på verksamheten.

Många ungdomar har en dröm om att få starta eget. Och en av de mest lockande branscherna är handeln. I dagarna kan landets gymnasieskolelever börja anmäla sig till Ung företagsamhet. Varje år driver drygt 11 700 elever eget UF-företag tillsammans med lärare och rådgivare från näringslivet. Sedan starten har drygt 120 000 ungdomar genomgått utbildningskonceptet för att lära sig bli egen företagare. Om en fjärdedel av ungdomarna som drivit ett eget företag i skolan skulle starta eget inom tio år och i genomsnitt anställa 3–4 personer, skulle det årligen skapas 12 000 nya jobb. Varför är det då så få unga entreprenörer som tar steget och öppnar sin drömbutik, importföretag eller annat företag? Det är inte idéer som saknas. Utan det är kapital och ett enkelt regelverk. Visst är det viktigt att det finns lagar och regler som styr företagandet. Det är nödvändigt att ge anställda en säker arbetsmiljö, att kunder kan känna sig trygga med sina köp och att man undviker svartjobb. Men reglerna får inte vara så krångliga att småföretagarna går på knäna och att unga ambitiösa människor avråds för att starta eget och i stället tvingas till arbetslöshet. Det är snart val och våra politiker har bråda dagar att delta på torgmöten och i valdebatter. Än har de chansen att locka unga människor, varav många är förstagångsväljare, till valunorna. Vem blir först att fiska röster med löften om att förenkla för unga entreprenörer att bli egenföretagare?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078