23948sdkhjf

Ekomat växer i Norge

Norrmännen hakar på den svenska ekologitrenden. Andelen konsumenter som efterfrågar ekologiska varor har ökat från 14 till 16 procent mellan 2004 och 2005.

Norges regering har också en satsning på ekologisk mat, man vill att 15 procent av livsmedelsproduktionen i Norge ska vara ekologisk år 2015. Exempelvis Coop sålde ekologiska produkter för 20 miljoner kronor under 2005, om två år hoppas man ha ökat sin försäljning av ekologiska varor till 80 miljoner kronor. Det innebär att efterfrågan på eko-mat har ökat med närmare 30 procent från 2004 till 2005 på Coop. Men också andra livsmedelskedjor som Norgesgruppen, Rema 1000 och Ica satsar hårt på ekologin – Trenden i de norska butikerna är att köparna blir mer kunniga om kvalitet och att man då kräver mer ekologiska produkter i framtiden, säger Helios norska markandschef Viktor Baumann till TV 2 Nettavisen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094