23948sdkhjf

Sveriges modehandel går bäst i Norden

Ett ökat fokus på mode, med tv-program, tidningar och börsnoteade modebolag. Det och mer pengar hos konsumenterna är orsakerna till att klädbranschen just nu bara fortsätter att växa. Och det går bättre i Sverige än i många andra länder.

Fram till augusti ökade detaljhandelns försäljning med 7,6 procent jämfört med samma period förra året. Inom klädbranschen är uppgången 8,0 procent, inom skohandeln har det gått än bättre med en uppgång på 11,4 procent. – Sverige sticker ut jämfört med andra länder. Handeln utvecklas också starkare än vår övriga ekonomi. Våra grannländer har inte alls samma köpfest. Lindex uppger i sin rapport att både tyska och norska klädmarknaden backat i sommar. Det är också i de länderna som Lindex har problem. Vad gäller Norge redovisar även H&M och Kapp Ahl fallande försäljning, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut, Hui, till Göteborgs-Posten. Också på Svensk Handel säger man att tillväxten i Sverige är unik. – Det är så mycket fokus på mode här. Inte bara i butiker utan också i medierna. Tidningar och tv, det är modereportage överallt. Jag talade med kolleger i Norge och Danmark, och de kände inte igen detta. IT-företag är inte så spännande längre. Då går man över till detta. Som dessutom är lätt att begripa, säger Svensk Handel Stils kanslichef Maria Sandow till tidningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.454