23948sdkhjf

Smycken senaste tillväxttrenden

Billiga smycken lockar allt fler köpare. Och det är inte bara tonåringar som köper billigt glitter, äldre kunder köper gärna nya halsband för några tior.

Och det växande intresset för att glittra gör att allt fler butiker satsar på bijouterier i butikerna. Kedjorna Lindex, Kapp Ahl och H&M säljer sedan fler år smycken. Gina Tricot och MQ hakade på trenden för ett par år sedan och även de renodlade bijouteributikerna ökar kraftigt. Kedjan Glitter har 30 procent av den totala marknaden och har ökat sin omsättning från 93 miljoner kronor år 1999 till 542 miljoner kronor 2005. Totalt står bijouterier nu för mellan 15 och 20 procent av omsättningen i svenska modebutiker. Hos Ur&Penn står försäljningen av smycken för 25 procent av kedjans omsättning, därmed har försäljningen fördubblats på tre år. På några år har intresset för halsband och armband ökat till att omsätta mer än en miljard kronor per år. – Det är lätt för kunderna att köpa. Det kostar inte så mycket, och finns ofta nära kassorna. Det är som med smågodis, säger Victor Appelqvist, marknadschef på Gina Tricot till Göteborgs-Posten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08