23948sdkhjf

Svenska gallerior borde bli mer som italienska

En hård stressad vardag med krav på tillgänglighet i mobil gör behovet av avkoppling på fritiden stort. Mycket av fritiden går numera åt till shopping. I Sverige finns få verkligt avstressande mötesplatser i exempelvis gallerior, varuhus och stormarknader för ett spontant fikabesök. Lugna fikamiljöer skulle lyfta imagen för galleriorna och bidra till ett bättre ekonomiskt utbyte för butikerna.

I Italien där jag nyss tillbringat några dagar träffas man på gatan eller i den fina butiken och går snabbt in för en kopp – med eller utan tilltugg. Mötesplatserna finns där man träffas. Det är en enorm genomströmning av människor på kaféerna på shoppinggatorna. Kunderna kommer in med sina påsar, äter en smörgås vid bardisken eller sitter ned och tar en kopp te eller kaffe och går igen. Vad gör det om en Schweppes kostar 40 kronor eller kaffet 50 om man får lugn och ro eller möjlighet att byta några tankar? Fler och fler upplever allt starkare stress och behöver slinka in för att tänka, vila eller samtala. Marginalerna är förhållandevis höga – en Schweppes kostar inte mer än några kronor i inköp – men man är beredd att betala för mervärdet i Italien : Vilsam miljö, fräscha smörgåsar och vackra färger i inredningen. Möjligheterna till kontakter mellan människor är också stor. Under min tid där träffade jag fyra personer som var i Milano för att studera mode och detaljhandel – alla med tips som hade inflytande på mina affärer. Borden på kaféet på shoppingstråket Via Napoleone i Milano är dukat med gula linnedukar, väggarna målade i mättat gult och det är speglar och mörk träboasering på väggarna. Servitörerna är snabba och uppmärksamma. Det är nära till bordet vid sidan om och miljön inbjuder till samtal med bordsgrannen. Kanske för att det känns tryggt och ombonat samt att det är en varm elegans som är inbjudande på ett annat sätt än ett kafé med avskalad inredning och hög ljudnivå som vi oftast finner i våra gallerior. Varför inte etablera bagerier/kaféer och stå-uppbarer som kan fungera som nedvarvningsoaser i gallerior, på moderna stormarknader och på shoppingstråk. Där kan man erbjuda nya former av hälsosam fastfood i en miljö som är estetisk, vilsam och ger ny kraft för beslut om inköp. Det skulle ge stadsborna en möjlighet till snabb avkoppling och tak över huvudet när man har ”tid över”. Inred exempelvis med med ljudabsorberande filt under bordsskivan så att ljudnivån blir behaglig och man hör varandra i samtal. Satsa på en service som tydligt matchar konceptet, servera fräscha, nygjorda och lättätna smörgåsar som alternativ till hamburgare och alla jättebrödsmörgåsar. Använda färg som är avkopplande, varm och tilltalande i inredningen och utnyttja former som inspirerar och underlättar samtal, till exempel runda bord. Runda bardiskar ger plats för en kaffekopp eller ett glas och inbjuder till att byta några ord med övriga gäster. Det finns kaféer i gallerior, på bättre varuhus och stormarknader, men inga som konsekvent i inredning, service och utbud satsat på att vara kontakt-/samtalsvänliga, estetiska och hälsosamma nedvarvningsoaser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062