23948sdkhjf

Han vill starta en ny kedja

Vid årsskiftet tog Özen All-frukt över AG:s Favör vid Gustav Adolfs torg från Bergendahlsgruppen. Med större frukttorg, manuell köttdisk med bland annat halalslaktat kött och ett brett utbud av etniska livsmedel ska uppstickaren Özen All-frukt från Malmö exportera sitt framgångskoncept till Helsingborg.

När Bergendahlsgruppen ville bli av med en centralt belägen AG:s-butik i Helsingborg tvekade inte Özen All-frukt. Expansionen innebär ett stort kliv för familjeföretaget som 1992 började sin bana på torget. I dag förfogar man över 950 kvadratmeter säljyta i Malmö. Den nya lokalen i Helsingborg är på 2 200 kvm. – Det blir samma koncept som i Malmö men mycket bättre, säger Zeynel Özen, vd för Özen All-frukt. Hans vision är en fullsortimentbutik med både svenska och etniska livsmedel. Bergendahlsgruppen ska leverera butikens basvaror så att kunderna känner igen sig. Men de kan också se fram emot ett breddat utbud av utländska konserver, korvar och ostar. I Malmö har Özen All-frukt inte mindre än 144 meter kyldisk för frukt och grönt. Det blir förstås ett utbyggt frukttorg även i Helsingborg. Samt en manuell köttdisk där bland annat halalslaktat ingår som en naturlig del. – Vi är för mångfald och det ingår i vår affärsidé att en butik måste spegla samhället. Det är kedjorna dåliga på. De har samma varor från Skåne till Kiruna, anser Zeynel Özen. Han säger sig veta att kunderna är de samma i Helsingborg som i Malmö. När Zeynel Özen får frågan om det finns planer på att bli en kedja blir svaret något svävande. Men han avslöjar till slut att de har köpt en lokal i Lund. – Men vi tar det steg för steg, säger Zeynel Özen. Özen All-frukt har vuxit kraftigt de senaste åren. Omsättningen steg mellan år 2001 och 2005 från 22 till 55 miljoner kronor. Förra året gick företaget med 700 000 kronor i vinst. Runt 60-70 procent av försäljningen består av frukt och grönt. Lyftet kom år 2004. Då lämnade affärsrörelsen en mindre lokal för att flytta in i den nuvarande. Före flytten gjorde man enkätundersökningar bland kunderna. Det visade sig finnas en stor efterfrågan på färskt bröd, en manuell köttdisk och större bredd av etniska livsmedel. Framför allt ville kunderna ha fler sorter att välja mellan av storsäljare som fetaost, olivolja och inlagda oliver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064