23948sdkhjf

Ändrade utsikter i optikbranschen

Glasögon har blivit mode och konkurrensen inom optikbranschen har ökat kraftigt de senaste åren. Lågpriskedjor sätter press på en tidigare konservativ bransch. Samtidigt pågår en strid mot bolagen som säljer kontaktlinser billigt på nätet.

Från att ha varit en ganska jämn bransch har folk ändrat köpbeteende. Glasögon har fått modevärde. – Det är en konkurrensutsatt bransch eftersom det handlar om mode. Man försöker sälja på pris, kunskaper, garantier med mera. Och det är bra för konsumenten. På sikt kan glasögonen bli billigare, säger Sigbjörn Olofsson, vd för branschorganisationen Optikbranschen. Förut bytte kunden glasögon vart tredje, fjärde år. Nu byter man oftare och valfriheten har ökat. Många vill också ha glasögon för olika ändamål – sport, att ha hemma eller framför datorn. Sigbjörn Olofsson tror att butikshandeln alltid kommer att ha sin plats i optikbranschen, vid sidan av näthandeln. Däremot oroar den oseriösa näthandeln med linser. Optikerförbundet har inlett en offensiv och elva företag som sålt linser via nätet, utan ansvarig legitimerad optiker, har anmälts till Socialstyrelsen. –Där kommer det att hända saker under våren, säger Sigbjörn Olofsson. En uppstickare med lågprisprofil som rört om i branschen de två senaste åren är Specsavers Blic Optik. Från 34 butiker i Sverige år 2004 har man nu vuxit till 60, och räknar med att öppna ytterligare 20 nya butiker i år. – Vår aggressivitet och expansion har präglat marknaden på senare tid. Det har satt press på en väldigt konservativ bransch. Vi har samma koncept som H&M och Ikea, säger Specsavers vd Ulf Kidmark. Hösten 2006 fick företaget en framgång i Marknadsdomstolen, mot Synoptik. Då förbjöds Synoptik att använda uttryck som ”Stans bästa pris” och ”Bara hos Synoptik” och liknande i sin marknadsföring, om så inte är fallet. Senare under hösten krävde Specsavers via sina jurister att Synsam ändrar sin marknadsföring. –Om någon påstår att de är bättre än andra måste vi reagera. Men vi har inget egenintresse i att stämma någon, säger Ulf Kidmark. Han ser optikbranschen som den sista som nu går igenom ett stålbad. Större krav kommer att leda till att kundens roll stärks framöver. –Generellt ökar handeln och jag tror att vi kommer att ta större del av den. Optikbranschen kommer också att synas mer utåt, i och med att konkurrensen ökat, säger Ulf Kidmark. Synsamkedjan, som är branschledande, satsar på generösa garantier och originalmärken för att möta den ökade konkurrensen. – Modeaspekten är lika viktig i vår bransch som inom jeans. Men det är inget fel i att ha kopior som liknar originalen. Lågprishandeln har sin berättigade plats, säger Gunnar Harbom, vd på Synsam. Även Gunnar Harbom tror att det finns plats för olika typer av aktörer i branschen. – Det finns en upplevelsegrad i att gå till butiken och få personlig service. Näthandeln kommer att ta sin beskärda del men frågan är hur stor den blir. Synsams egen nätförsäljning av linser ser han som en distributionsfråga. -Vi har inget emot näthandel med linser men vill att det ska ske under kontrollerade former, säger Gunnar Harbom. En fristående optiker som tagit ny teknik till hjälp för att klara konkurrensen är Bo Bergman, Åkersberga. Genom att logga in på hemsidan www.eyetry.se och ladda upp sin egen bild kan man prova bågar ur butikens kollektion för att se vad man passar i, efter att först ha fått rätt ögonmått uppmätt hos optikern. Ett tiotal fristående optiker runt om i landet har hittills anslutit sig till tjänsten som Bo Bergman uppfunnit. – Sidan har 1 000 besökare i veckan, det är ganska bra. Det handlar om ett komplement till butiken. Du kan prova ut vad du klär i hemma, sedan går man till butiken. Det leder till ökad försäljning, säger han. Bo Bergman började laborera hemma med tjänsten. Nu är två söner involverade i det som utvecklats till ett litet familjeföretag. -Det är ett hjälpmedel också för till exempel rullstolsbundna, som ofta tycker att det är besvärligt att prova bågar i butiken, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094