23948sdkhjf

Barnen allt viktigare för handlarna

Allt fler vill locka både vuxna och barn till sina butiker. Bokia satsar på barnhörnor och sagostunder. Ica har barnpassning och Bauhaus satsar på barnklubbar med pyssel. I förlängningen hoppas man på nya kunder.

Barnen är framtidens kunder. Något som många livsmedelsbutiker och kedjor tar fasta på. Bokhandelskedjan Bokia gör nu om hela sitt butikskoncept och satsar uttalat på barnen. De ska behandlas med samma respekt som en vuxen. När de kommer in i butiken ska personalen hälsa på barnen först. Tassavtryck i golvet visar vägen till en sagohörna med ett “bullerbyhus”, där det finns leksaker, ritblock, saker att pyssla med och böcker. Ett kommersiellt bibliotek. – Hos oss är barnen prioriterade. Visst har vi ett kommersiellt syfte men det handlar också om att ge barnen ett gott förhållande till böcker och det skriva ordet, säger Olav Magnusson, butikschef och ägare vid Bokia i Kungsbacka. I sagohörnan läser man böcker, genomför författarbesök och pysslar. Man satsar även på temaveckor och lördagsaktiviteter. – Nyligen har vi haft rosa veckor, med bland annat pennor och böcker för prinsessor. Det har varit mycket populärt, fortsätter Olav Magnusson. Syftet är att fånga upp barnen i tid – de är ju framtidens kunder. – Vi delar även ut en bok till alla förstaklassare varje hösttermin. För oss är det viktigt att visa barnen att böcker är bra, säger han. På byggvaruhuset Bauhaus har man en barnklubb, Kids Club, där man bjuder in de små till träffar ett par gånger per år. Man når dem via annonser och anslag i varuhusen. Under träffarna får barnen bygga, måla och pyssla tillsammans med de anställda på varuhuset medan föräldrarna handlar. Allt avslutas med saft och bulle. Barnen får dessutom med sig en keps med varuhusets namn på och ett diplom som ett bevis på vad de lärt sig. – På så vis får vi hela familjen till varuhuset och de kan både handla och göra något skoj när de är här. Det är jättepopulärt, grupperna blir fulla på en gång och många barn kommer tillbaka flera gånger, säger Fredrik Englund, marknadschef på Bauhaus. Även livsmedelsbutiker satsar på barn och deras föräldrar. Alla Ica Maxi-butiker har sedan en tid tillbaka barnpassning med personal samt lekhörnor och kundvagnar anpassade för barn. Det vill säga vagnar som ser ut som bilar som barnen kan köra när de sitter i. Barnpassningen är väldigt populär, särskilt vissa timmar under eftermiddagar och helger då det nästan alltid är fullsatt. – Det här är ett mervärde för oss. Många väljer oss för att de vet att de kan lämna barnen i Minihuset medan de handlar i lugn och ro, säger Niclas Johansson, handlare på Maxi Ica stormarknad i Solna. Varje vardag mellan 17 och 19 samt helger mellan 11 och 17 är Minihuset bemannat. Alla barn från 3 år är välkomna. – Barnen leker, pysslar och ritar. Många tycker att det är så skoj att de inte vill gå hem. Föräldrarna är nöjda med att kunna lämna barnen. – Det är väldigt populärt och jag tror att allt fler kommer att satsa på den här typen av service. Niclas Johansson bjuder dessutom alla barn på bananer. Frukt och grönt ligger sent i kundvarvet och för de barn som sitter i vagnen börjar ofta tålamodet tryta när de når den avdelningen. Därför är gratis bananer till barnen ett välkommet avbrott.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063