23948sdkhjf

Speltokiga svenskar sätter fart på butikerna

Dataåldern är en tydlig trend i butikerna. Tv- och dataspelandet ökar kraftigt. Och spelbutikerna säljer som aldrig förr.

En försäljningstillväxt på närmare 20 procent väntas för i år. Under förra året sålde data- och tv-spelsbutikerna ungefär 5,6 miljoner spel. Totalt omsatte branschen 1,7 miljarder kronor. Det är en tillväxt i omsättningen med 3,1 procent. Men i år väntas ökningen alltså bli än högre, blan annat på grund av nya spelkonsoler och nya sorters spel som gör att spelandet hittar nya grupper som tidigare inte spelat dataspel. – Vi har precis sett början av spelbranschen som massmarknad. Jag skulle bli mycket förvånad om inte 2 miljarderkronors- vallen bryts i år, säger Per Strömbäck, tillförordnad vd för branschföreningen multimedia, dator- och tv-spel, MDTS, till Dagens Industri. Bland annat frågesporter och karaokespel ökar och har hittat nya kundgrupper. Mest säljer dataspel. Ungefär hälften, eller 2,8 miljoner, av de spel som såldes förra året var dataspel. Och kunderna köper allt oftare fullsprisspel istället för budgetvarianter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078