23948sdkhjf

Här dikterar miljön villkoren

Det amerikanska friluftsföretag Patagonia växer på miljöns villkor. I alla fall om man ska tro Patagonias internationella försäljningschef Nate Smith. – Vår styrelse har inget att invända om vi bara växer med en procent per år, så länge vi växer på rätt sätt, säger han.

I mitten av april tilldelades företaget Återvinningsindustriernas Inspirationspris 2007. Inspirationspriset delades ut till Patagonia för företagets miljöengagemang. – Det var väldigt upplyftande för hela företaget när vi fick höra att vi skulle få priset. Att vara inspirerande ur miljösynpunkt för andra företag är en av våra drivkrafter, säger Nate Smith. Även om priset inte är känt utanför Sverige så ger det ett kvitto åt Patagonia att de jobbar på rätt sätt. I dag har Patagonia inga egna butiker i Sverige, märket säljs i välsorterade friluftsbutiker. Nate Smith säger att man funderar på att öppna en butik i Sverige men att det tar tid att analysera var den bästa marknaden finns och att hitta butikslägen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094