23948sdkhjf

Ystad blir årets stadskärna

Årets stadskärna blir Ystad. Det är Svenska Stadskärnor som för trettonde året i rad utser vilken ort i Sverige som jobbat bäst med butiksmix och stadsbild.

Ystad har genom att hitta en bra butiksmix och ökad marknadsföring lyckats öka sitt handelsindex från 84 till 110 på nio år. Mellan 2004 och 2005 hade orten en handelsutveckling på 11,2 procent. – Butiksägarna har jobbat med att fräscha upp och renovera butikerna invändigt. Samtidigt har vi varit måna om att behålla den äldre stadskärnan och det äldre utseendet som Ystad har, säger Johan Svärd, ordförande för Köpmannaföreningen i Ystad, till Dagens Handel. Varför blev ni årets stadskärna? – Det är vi jätteglada och stolta över. Vi är ett litet och trivsamt centrum. Många kunder åker hit från andra orter och handlar för att de tröttnat på stora gallerior. Vi erbjuder ett lugnt tempo och blandar kedjor med lokala aktörer. Många av de hitresta kunderna uppskattar också att vårt centrum är utomhus, säger Johan Svärd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078