23948sdkhjf

Hallå där Dennis Pamlin, miljöexpert på miljöorganisationen WWF

Ni drar igång en flerårig kampanj för miljön med världens största möbelföretag. Varför gör ni en miljökampanj tillsammans med Ikea?

– Vi har under flera år haft en dialog med Ikea. Ikea är tillskillnad från många andra bolag som är lika stora proaktiva vad gäller miljöfrågor. Bolagets anställda och ledning är genuint intresserade av miljön. Eftersom Ikea är ett globalt företag som dessutom är publikt men inte börsnoterat så är det enkelt att samarbeta. Det gör många frågor lättare att utveckla långsiktigt. Beskriv vad ni ska göra. – Vi ska bearbeta framför allt Kina, men även Polen och till viss del andra länder. WWF har funnits i Kina sedan 25 år och Ikea har några av sina största produktionsanläggningar i landet. Vi vill i samarbetet uppmuntra företagen i Kina att jobba på ett miljömässigt sätt. I stället för att hota dem med exempelvis böter om de inte följer reglerna så ska vi uppmuntra dem och visa vad man kan vinna genom att följa miljöns spelregler. I samarbete med Ikea ska vi bedriva både lobbying mot politiker och industri, vi ska besöka fabriker och vi ska hjälpa till att se över vad de kan göra med exempelvis ventilation och utsläppsrening. Hur länge ska samarbetet pågå? – Till att börja med ska vi samarbeta fram till 2009. Därefter ska både Ikea och vi utvärdera samarbetet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078