23948sdkhjf

Vi byter butik om snuset är slut

Prillan styr vårt val av butik. Om min snussort är slut så byter jag som kund hellre butik än snusmärke.

Prishetsen är över på riktigt. När svenska konsumenter väljer butik väljer de inte bara efter vilken butik som är billigast. Rätt varor är viktigare. Enligt ACNielsens senaste undersökning ShopperTrends prioriterar svenska konsumenter främst tillgänglighet och bekvämlighet när vi väljer butik. – Ett tydligt exempel på att det faktiska beteendet inte stämmer med vad vi säger är vår syn på hur viktigt lågt pris är vid val av butik. Vår analys visar att vi inte alls väljer butik efter lägsta pris, trots att många konsumenter påstår att lågt pris är avgörande. Men hela 30 procent konsumenterna har bra koll på prisnivån, detta betyder att det är förödande att ligga för högt i pris. Slutsatsen är att lågt pris inte avgör vid val av butik, däremot är konsumenten så prismedveten att för höga priser avslöjas i butik, säger Bo Ekström, vd för ACNielsen Sverige. Nio av tio svenska konsumenter använder rutinmässigt sin vanliga butik för sina inköp. Bara åtta procent påverkas såå mycket av kampanjerbjudanden att de är villiga att byta butik. ShopperTrends genomförs i 54 länder. Enligt undersökningen är svenska konsumenter märkeslojala när det gäller cigaretter och snus. Nästan hälften av nikotinisterna, 46 procent, väljer att byta butik istället för märke om deras sort är slut. Samma sak är det med schampo. En av fem svenskar byter butik om inte deras schampo står bland hyllorna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064