23948sdkhjf

Dags att plantera för nu växer handeln som bäst

Ett av nyckelorden just nu är växtkraft. Många av handelns aktörer har insett vikten av att växa och satsar på att expandera under rådande högkonjunktur. Nya butiker öppnas varje dag i köpcentrum och stadskärnor, varvade med nyöppningar av ombyggda eller utbyggda butiker.

Varför är det då så viktigt med att växa? Tillväxt ger många fördelar. Till exempel sänder ett växande företag signaler om att vara framgångsrikt. Och det är de framgångsrika företagen som lockar de bästa medarbetarna. Vem vill inte vara med och jobba fram ett vinnande koncept? Likaså kan de växande handelsföretagen få de mest attraktiva butikslägena. Den fastighetsägare som tackar nej till att få en expansiv butikskedja som hyresgäst existerar inte. Snabbväxande företag brukar sällan få problem att locka kunder. Konsumenterna föredrar succéfyllda koncept framför förlorare. Även när det gäller kontakterna med leverantörer så har de växande företagen en fördel, de får större uppmärksamhet och ofta också bästa erbjudandena. Genom att expandera går det ofta att utnyttja de fasta kostnaderna bättre. Man blir helt enkelt mer kostnadseffektiv genom att det finns fler enheter som kostnaderna kan fördelas på. Och slutligen är det de växande företagen som lättare drar investerare. Inte minst viktigt att tänka på. Det finns flera vägar att gå för att bli en växande framgångsföretag. Till exempel att öppna fler filialer eller att gå samman med andra butiker eller kedjor. Det sker också en hel del företagsköp inom handeln just nu. Kedjeföretag som köper upp andra inom samma bransch, för att kunna bli en starkare aktör på marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.176