23948sdkhjf

Gyllene tider för den finländska handeln

I Finland har köpkraften gradvis förbättrats under en följd av år. Finska regeringar har oberoende av politisk färg sänkt inkomstskatterna i syfte att öka köpkraften, särskilt i tider då industrin gått sämre. I dag är konsumenternas tilltro till sin egen ekonomi är urstark, och detaljhandeln blir gradvis en allt viktigare del av ekonomin. Dagens Handel har besökt Finland för att på plats se hur detaljhandeln frodas.

Matti Räisänen , ombudsman på Förbundet Finsk Handel är expert på finsk detaljhandel konstaterar att den landets handeln under de senaste åren har strukturerats om. Enheterna har blivit större. Nya köpcentrum där dagligvaruhandel samsas med det som i finsk statistik kallas specialvaruhandel drar stora skaror. Detaljhandelns andel av BNP har stigit från 9,7 procent av BNP år 2000 till 10,8 procent år 2006, och antalet anställda inom detaljhandeln har under de senaste tre åren ökat med 20 000 personer. - Attityderna hos finska konsumenter har förändrats. Shopping har blivit mer lustdriven. En exponent för den nya shoppingkulturen är köpcentrumet Idea Park utanför Tammerfors som på 100 000 kvadratmeter erbjuder en spännande shoppingmiljö där man kan strosa omkring och titta och äta, säger Matti Räisänen. Idea Park har tillkommit på lokalt privat initiativ, men utländska fastighetsbolag som holländska Wereldhave och Rodamco, skotska Boultbee och svenska Nordic Renting köper friskt. I dag ägs 28 procent av Finlands shoppingytor i köpcentrum av utländska bolag. Den nya borgerliga regeringen som tillträtt under våren har utlovat sänkt inkomstbeskattning, och en sänkning av momsen på livsmedel från 17 procent till 12 procent, åtgärder som redan på kort sikt skulle påverka handeln positivt. Skattesänkningarna kommer dock först sedan avtalsförhandlingarna är i hamn under hösten. Finland har liksom de flesta andra länder i Europa en affärstidslag. Den upplevs som krånglig, och den nya regeringen har lovat att titta på frågan. - Förbundet Finsk Handel verkar för att affärstidslagen ska tas bort, men det kommer inte att ske skyndsamt. En revidering kan vi dock hoppas på, säger Matti Räisänen, som inte tror att handeln skulle öka markant om öppettiderna släpptes fria, men kunderna skulle få större valfrihet och trycket vid rusningstid skulle bli mindre hårt. Läs mer om Finlands handel i Dagens handel vecka 21 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067