23948sdkhjf

Reklam som inte stör är en utmaning

Drygt sextio miljarder kronor investerades i reklam av svenska företag under fjolåret. Högkonjunkturen i Sverige har också påverkat reklammarknaden, som ökade med nio procent jämfört med året innan.

Dagspress, direktreklam och tv-reklam tillhör fortfarande de största reklamkanalerna. Men nya medier som internet, reklam via mobilerna och bloggar ökar starkt. Allt fler reklamköpare vågar testa att nå sina målgrupper via nya vägar. Det här är en fantastisk chans för många företag att haka på den nya tekniken och utnyttja alla möjligheter som står till buds. Det ger ett nytt tillfälle att experimentera och förutsättningslöst testa, kanske i parallella projekt, för att se hur man bäst kommunicerar med kunden. För den övergripande målsättningen bör vara att höja kvalitén och kreativiteten i kommunikation med kunden. Att använda tekniken för att kunna ge ett mer individualiserat till kunden. Dagens moderna konsumenter köper inte längre massriktade budskap. De vill ha en personligare marknadsföring med erbjudanden som de känner vänder sig till den egna individen. Kampanjer som sticker ut i det stora mediabruset. Men det handlar samtidigt om en viktig balansgång. Att hitta reklam som berör men inte stör. Nyligen invigdes världens största designarkiv i Stockholm. Här finns förutom industridesign och inredningsföremål en stor mängd reklam. Det är marknadsföringsprodukter från mer än ett sekel, affischer, skyltar, annonser och förpackningar som under sina respektive epoker ansetts som nyskapande och tankeväckande. Det är en spännande tanke att reklamföremål ibland till och med nästan får status av konstföremål för att de är vackra och konstnärligt gjorda och att de är ett avtryck av sin tidsanda. Men också för att de har berört och berör. Och för att reklamskaparen har hittat ett tilltal som inte stör.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063