23948sdkhjf

Riktat budskap prickar rätt

Svenskarna slukar medier och gärna i digital form. Men för att annonsörerna ska nå rätt målgrupp ställs hårdare krav på ett renodlat budskap. Gärna genom att bjuda in kunderna till interaktivitet, råder experterna.

Internet och andra former av digitala medier håller på att i grunden förändra mediekonsumtionen. Det påverkar även annonsörerna. Förra året ägnade svensken i genomsnitt över sex timmar åt dagen åt massmedier. Det är drygt 40 minuter mer än 1979, då Mediebarometern började undersöka svenskarnas medievanor. Men samtidigt har antalet kanaler ökat kraftigt inom varje mediekategori – vilket har fått konsumenterna att snabbt hoppa mellan olika medier. – Det blir allt viktigare att ha ett relevant och koncist budskap för att nå sin målgrupp. Det går inte att bara skicka iväg något brett och hoppas att någon lyssnar, säger Lotta Pfeiler som arbetar med medietrender på mediebyrån Carat, som hjälper företag med kommunikationsfrågor. Hon råder företag att först skaffa kunskap om sin målgrupp, att lära känna sin konsument: – Det kan låta uttjatat, men det finns inga genvägar för att pricka rätt i sin marknadsföring, säger Lotta Pfeiler. Hon ser internet som en än så länge outnyttjad medieform för marknadsföring och råder kunderna att testa ”i alla fall 5 procent” på nya former av medier. – Det kan vara bloggar, mobil reklam eller att på något annat sätt synas i den digitala sfären, säger Lotta Pfeiler. Även Fredrik Pallin, vd för PR-byrån Mahir, betonar vikten av relevans för att företag ska lyckas i sin marknadsföring. Det leder till nya sätt att kommunicera. – Många kommunikatörer tänker för mycket på hur stor spridning de kan få på sitt budskap. Istället borde de tänka på vilka de vill nå och hur de ska nås, säger Fredrik Pallin. Han är övertygad om att användargenererade sajter som bloggar, internetcommunities och Youtube får en allt större betydelse för hur varumärken och produkter upplevs. Här finns en stor potential för annonsörer. – Det är hyggligt lätt att få utrymme och det är relativt pricksäkert, säger Fredrik Pallin. Enligt en undersökning som Mahir gjort bland drygt 1700 svenska blogganvändare uppger 60 procent att de har köpt en produkt efter tips på en blogg. Bloggarna har till viss del redan ersatt fikarum och kompisar i jakt på information inför köp, enligt undersökningen. Läs hela artikeln och temat om handelns marknadsföring i Dagens Handel vecka 23 - ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078