23948sdkhjf

Lidl ger med sig om varuband

Efter påtryckningar från bland annat anställda och facket ändrar sig Lidl i frågan om sina varuband. Tester med långa kassaband pågår.

Tyskbördiga lågprissatsningen Lidl har fått utstå mycket kritik i Sverige och andra länder. Ett problem som påtalats i de svenska butikerna från start är de korta kassabanden. Men nu provar Lidl längre kassalinjer för att minska påfrestningarna hos personalen. – Vi testar för tillfället olika kassadiskar med långa band, bland annat i vår innerstadsbutik på Sveavägen i Stockholm. Men vi har inte fattat några slutgiltiga beslut än, säger Mathias Kivikoski, vd för Lidl Sverige AB i tidningen Handelsnytt. Personalen har upplevt det som stressigt med de korta varubanden, bland annat eftersom kunderna retar sig på dessa. De korta varubanden är standard i Lidls butiker runt om i världen och Lidl har tidigare sagt att eftersom de är just standard för företaget kan man inte ändra sig för svenska riktlinjer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078