23948sdkhjf

Zone Company köper delar av Verner&Verner

En av Danmarks största aktörer på hemaccessoarmarknaden Zone Company har köpt 16 butiker av problemtyngda Verner&Verner. Nu omprofileras de i rasande fart till Zonebutiker. Den första november är allt klart.

- Våra butiker säljer produkter för hemmet, främst kök och badrum av vårt eget märke Zone, berättar Zone Companys grundare och affärsutvecklare Poul Jepsen, på snabbvisit i Stockholm. Zone Company grundades år 1991. De första åren importerade företaget lågprisvaror från Kina till Danmark, men år 1999 började satsningen på det egna varumärket Zone. Företaget har ett antal designers knutna till sig och tar fram mellan fem- och sjuhundra nya produkter varje år. Zone Company är ett av Danmarks mest snabbväxande företag. I dag har de 175 shop in shops över hela Danmark, inrymda i bosättningsaffärer, hos möbelhandlare och i trendiga köksshoppar. De har export till 35 länder. Utanför Danmark har de 16 franchisedrivna konceptbutiker främst i Kuwait, Dubai, Cypern, och Island. Efter sommaren öppnar den första butiken i Polen, och sedan står även Grekland på tur. Men just nu fokuserar Poul Jepsen på Sverige. De 16 nya butikerna ger en snabb och stark inbrytning på den svenska marknaden. Massiva marknadsföringsinsatser och en Grand Opening den 2 november i år ska ge uppmärksamhet. Poul Jepsen tror stenhårt på den svenska marknaden: - Vi kommer med något helt nytt. Vi har en omisskännlig Zone-design och vi arbetar mer som ett modeföretag än som en glas- och porslinskedja, eftersom vi ständigt lanserar nyheter. Vi fyller ett hål i marknaden, och inom tre eller fyra år räknar vi med att det ska finnas 50 Zone-butiker i Sverige. De närmaste månaderna kommer att ägnas åt att hitta affärslägen, och att få tag på duktiga franchisetagare över hela landet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078