23948sdkhjf

Struten inte så dum längre

Efter att ha haft en pik under mitten av 90-talet så har glassbranschen tappat försäljning. Men förra sommaren vände den neråtgående trenden och i år spås försäljningen bli den bästa på många år.

Cirka 13 liter glass per år och per person är vad svensken lyckas slicka i sig. Men det går inte upp mot toppnoteringen 1993 då cirka 14 liter gled ner i varje svensk mage på ett år. – Den största anledningen till försäljningsminskningen är att konkurrensen kring vad folk väljer att stoppa i munnen har ökat, säger Sias Glass marknadschef Rolf Frid. Han har jobbat i branschen i 17 år och han ser åtminstone en förklaring till varför glass blivit mindre intressant; nämligen det faktum att många servicehandlare har valt att ha korv i sortimentet. Även läskflaskor med skruvkork och chokladbranschens satsning på att tillverka mindre chokladkakor och sälja tre stycken för tio kronor har gjort sitt till. – Tänk att få tre tysta barn i baksätet för en tia, det är lättköpt, säger Rolf Frid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062