23948sdkhjf

Dags för Expert att leva upp till namnet

Det är 8 år sedan jag köpte min första digitalkamera. Jag bestämde mig för en viss modell när jag såg en annons från Expert. Nöjd stegade jag in i närmaste Expertbutik och frågade efter kameran. Den fanns i butiken men priset var 400 kronor högre än priset i annonsen.

När jag berättade om prisskillnaden svarade säljaren att erbjudandet bara gällde i de fem Expertbutiker som genomförde kampanjen och inte i alla kedjans butiker. Varför hade inte alla butiker i kejan samma erbjudande? Under lång tid använde jag det här exemplet i mina föreläsningar på hur illa det är om inte alla medlemmar i en frivillig kedja kan enas om inriktning och kommunikation. Mycket har hänt sedan dess men i förra veckan var det dags igen. Min fru hade bestämt sig för att köpa en videokamera och vi hamnade på en Expert stormarknadsbutik. Videokameran var slut och säljaren upplyste att den skulle komma in om några dagar. Jag frågade om han i sitt datasystem kunde se om kameran fanns i någon annan Expertbutik. Det visade sig att han endast kunde se lagerstatus i stormarknadsbutikerna och inte i de 200 andra Expertbutikerna. Dessutom berättade han att även om kameran fanns i några av de mindre butikerna var det inte alls säkert att priset var detsamma som i stormarknadsbutikerna. De mindre handlarägda butikerna är fria att sätta vilka priser de ville. För att undersöka om detta verkligen var sant besökte jag fyra Expertbutiker i Stockholm och i de butiker kameran fanns var den betydligt dyrare än på Expert Stormarknad. Det tycks som om kedjeledningen, trots nya ägarförhållanden, ännu inte har lyckats att få bukt med denna anomali. När det gäller sällanköpsvaror visar all erfarenhet att prisskillnader mellan butiker inom samma kedja är skadligt. Det hämmar både den långsiktiga försäljningstillväxten och kundlojaliteten. Expert måste börja leva efter devisen: samma skylt på dörren betyder samma pris. Henrik Öhman är trend- och omvärldsanalytiker

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079