23948sdkhjf

Butiker är friskhus

Om några år kan butikerna komma att ses som sjukhus – eller kanske snarare som ”friskhus”. Medicinerna är på väg att ersättas av alternativa metoder och vård i förebyggande syfte.

Att det nya institutet för alternativ medicin på Karolinska Institutet fått den respekterade hjärnforskaren Martin Ingvar till chef är ett tecken på att det alternativa, icke skolmedicinska börjar bli vetenskap. En ökad acceptans för akupunktur och andra metoder ligger också i linje. Och det är där butikerna kan börja tänka smart och ta del av de nya tankegångarna. Butiker säljer ju inte direkt några nya inställningar, attityder och tankegångar, men i butiker finns hälsosam mat, mat för själen, rehabiliterande shopping. Vem har inte konsumerat sig lycklig nån gång? Dumpad av killen – köp nya jeans! Quick fix. Forskaren Martin Ingvar kommer att fokusera placeboeffekten, det vill säga att vi genom att tro att vi ska bli friska faktiskt också blir det. Vi är våra egna doktorer helt enkelt, när vi låter tankarna styra (och kurera) kroppen. Han kommer inte att få svårt att bevisa det. Det finns mängder av forskning som tyder på att det finns annat än penicillin som kan bota oss. Undersökningar har visat att de som upplever sig som älskade tillfrisknar snabbare. Kulturupplevelser (helst live) kan förebygga cancer. Hundar på ålderdomshemmen minskar de gamlas behov av mediciner. De som tror att de tar uppåttjack blir glada även om de fått ett motsatt preparat. Skådisar som vunnit Oscarstatyetter lever längre än andra. Aerobics sätter fart på hjärnan och gör oss smartare. Människor som tror att de druckit kaffe med koffein jobbar snabbare än andra. Studenter som tror att ett prov är enkelt får bättre resultat än dem som hört att provet är svårt. Och så vidare. Våra tankar, vår inställning till livet och vår tro är våra egna privata apotek helt enkelt. Det är vi själva som bestämmer (inte allt, men en hel del). Vi behöver inte längre gå till doktorn om något är fel. Vi kan lika gärna gå till den lokala gallerian. Där finns botemedel mot det mesta. Där finns det som kan locka fram de botemedel i form av positiva tankar som finns inom oss. Ytterligare en trend som styr mot att butiker blir friskhus är vårt behov av transparens och renhet. Märkliga piller med aktiva substanser känns läskiga; vi vill veta vad vi stoppar i oss. Det känns bättre att ta örter och fisk än alla de skumma ingredienser som piller innehåller och som ingen kan uttala namnet på. Hälsokostaffärerna är stora vinnare såklart, men även andra butiker kan i sin marknadsföring snacka mer om de läkande effekterna med olika livsmedel, eller hur nya sneakers nästan kan ersätta ett besök hos psykologen. Butikerna erbjuder oss sånt som botar (tänk bara choklad…). Vi är mottagliga för det magiska, alternativa och egenfixade. På samma sätt som vi själva vill svänga till lite nya hyllor hemmavid, blir vården snart en ny arena för do it you own-rörelsen. Room Service blir Body Service. Vad sägs om det, kanal 5?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.423