23948sdkhjf

Handeln slåss om pocketkunderna

Kriget om pocketbokskunderna är i full gång. Distributörer, förlag och handlare gör allt för att bräcka varandra i antalet distribuerade och sålda pocketböcker i sommar.

Två böcker till priset av en eller varför inte två nya titlar vid köp av godis. Men alla är inte nöjda över prisdumpningen. I takt med att svenskarna går på semester och tar sikte på stranden blir kampanjerna för att locka kunderna att köpa pocketböcker mer generösa. Ett av flertalet exempel är godisleverantören Leaf som erbjuder de kunder som köper deras godis två pocketböcker på köpet. Kampanjen är ett samarbete med Månpocket. – Alla aktörer vinner på när titlar exponeras. Dessutom är det en tidsbegränsad kampanj, säger Månpockets vd Louise Bäckelin till Svensk Bokhandel. Ica går ut till sina handlare och erbjuder dessa att köpa pocketböcker från Månpocket för 19:30 kronor plus moms per styck. En kampanj som inte ses med blida ögon av alla. Staffan Månsson är vd på Pocketstället, som säljer pocketböcker i många Ica-butiker, är inte nöjd: – Ta betalt för sjutton. Vi rear inte pocket på sommaren. Då går det att sälja till ordinarie pris och kunden är ändå nöjd. Man förstör marknaden för pocketböcker, säger han till tidningen. Även Pocketshop och Pocketgrossisten har valt att köra lockpriser under sommaren. Trots att de själva valt att dra igång en kampanj är Pocketgrossistens vd Magnus Wirström oroad inför utvecklingen. – Vi får ett erbjudande i veckan om att sälja pocketböcker tillsammans med bröd eller tandkräm. Det har gått inflation i alla olika typer av kampanjer, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078