23948sdkhjf

Hälsosnuset tar stryk

Det är inte bara vanligt snus som får sina törnar. Choice som tillverkar nikotinfritt snus och länge varit ensam på marknaden har fått konkurrens av en motsvarande produkt från Swedish Match.

Från att ha varit så gott som dominerande med en marknadsandel på nikotinfritt snus på över 95 procent och 16 anställda möter nu Choice tuffa motgångar. 2005 hade Choice en omsättning på 18 miljoner kronor. 2006 sjönk omsättningen till 12 Mkr och i takt med det har också personalstyrkan minskats till sju anställda. Klart är dock att vinstmedlen inte kommer bli så feta att de täcker en rejäl nysatsning. Därför måste grundaren av Choice Anneli Hellström nu ha in externt kapital. Det saknas dock inte anbud på Choice : - Vi har intressenter, det har aldrig saknats. Jag är ute nu och träffar olika investmentbolag och några utländska intressenter har hört av sig, säger Anneli Hellström till Dagens Industri. Enligt henne gick Swedish Match i princip in och körde över marknaden för nikotinfritt snus. På gott och ont menar hon ttill DI: –Man har inte en chans, det säger sig självt eftersom vi inte har de musklerna. Vi har haft ett par säljare ute, men det är svårt att hävda sig. Swedish Match har ökat den totala marknaden och det har visat sig att det finns mer potential i marknaden, så på sätt och vis har det varit både bra och mindre bra", säger Anneli Hellström.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078