23948sdkhjf

Företagare och akademiker är typiska e-handlare

Egenföretagare, akademiker och storstadsbor är de som oftast handlar på nätet. Den typiske e-handlaren återfinns i någon av kategorierna eller tillhör en kombination av dessa grupper.

Av alla egenföretagare i Sverige handlar 35 procent minst en gång per månad via Internet. Detta kan jämföras med övriga befolkningen där 14 procent följer samma e-handelsmönster. Som obestritt huvudskäl till att e-handla anger egenföretagarna att det är enkelt och bekvämt. Det här visar en ny undersökning som Sifo har genomfört på uppdrag av Visa Europe.
För den som har ont om tid är viktigt att ta vara på det enkla och bekväma med att handla på nätet. Undersökningen visar att egenföretagare i större utsträckning än andra grupper pekar på den flexibilitet som e-handeln ger. Hela 43 procent av Sacos-medlemmar anger att de köper något via Internet minst en gång per månad, detta kan jämföras med 10 procent av Lo medlemmarna. Man kan också se skillnader beroende på bostadsort, 24 procent av storstadsborna e-handlar minst en gång per månad kontra 7 procent av landsortsborna. 64 procent uppger att de aldrig handlar på Internet. 
Undersökningen visar att 44 procent av svenskarna handlar regelbundet på nätet, det vill säga minst ett par gånger per år. Hela 61 procent anser främst att det är enkelt och bekvämt, det är dessutom billigare och att man kan få tag i saker som normalt inte finns i ens närhet. 
Det vanligaste betalningssättet när man handlar över Internet är att betala med kort. Kortmarknaden för hela 62 procent av betalningarna, vid sidan betalning via postförskott och mot faktura.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062