23948sdkhjf

Gatuförsäljning i Uppsala skapar irritation

Allt fler gatuförsäljare finns nu på Uppsalas gator och i köpcentra. Både allmänhet och politiker är irriterade på detta allt vanligare inslag i stadsbilden.

- Det är lite jobbigt för man känner sig attackerad hela tiden, säger, uppsalabon Sara Burman, en av många gående på gågatan i Uppsala. Det är ovanligt många på gågatan nuförtiden - försäljare eller marknadsförare. Metoden heter field marketing, marknadsföring i fält, och blir ett allt vanligare inslag på offentliga platser i Sverige. Det bekräftas bland annat av Rasmus MacDowell är sverigechef på SGS Communication. Ett företag som har medarbetare som marknadsför olika företags produkter just via direktkontakt med människor i rörelse i gatuvimlet - Det här är en ny marknadsföringskanal. Eftersom Sverige är en förhållandevis liten marknad så blir det tuff konkurrens och mycket prispress och då vill man synas och ett bra sätt att synas är att finnas ute på stan säger Rasmus MacDowell. Det socialdemokratiska kommunalrådet Jan Ask gillar inte den här utvecklingen: - Jag tycker att det här är en dålig trend. Jag kan inte se vitsen med att företag gör på det här viset, säger Jan Ask

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093